hqdefault

[Πηγή: Αντίφωνο]

Ημέρες 28ης Οκτωβρίου και η δημόσια τηλεόραση επαναλαμβάνει κάθε απόγευμα την πετυχημένη τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του Γεωργίου Θεοτοκά, παραγωγής 2001, με πολύ γνωστούς ποιοτικούς ηθοποιούς. 

Δεν θα με απασχολήσει η ανθρώπινη καταγραφή των ιστορικών γεγονότων (δικτατορία Μεταξά, Πόλεμος- Κατοχή, Δεκεμβριανά) ούτε και η σαφής αναφορά στην ιστορία της μεγάλης ηθοποιού Ελένης Παπαδάκη. Αυτό που μου προκαλεί εντύπωση είναι πόσο διαφορετικοί ήταν οι άνθρωποι μίας τόσο κοντινής σε εμάς εποχής.

Σε πολύ δύσκολες συνθήκες- ίσως πολύ πιο δύσκολες από τις σημερινές- τόσο η μεγαλοαστική τάξη της εποχής όσο και τα μεσαία δημοσιοϋπαλληλικά (και άλλα) στρώματα είχαν έναν τρόπο να διαμορφώνουν αξίες και ιδεολογίες. Είναι αυτές που τους βοήθησαν να επιβιώσουν και είναι αυτές, θα έλεγε κανείς, που λίγα χρόνια αργότερα θα οδηγήσει στον αλληλοσπαραγμό. 

Οι παραλληλισμοί με τα χρόνια της «δεύτερης κατοχής», του σημερινού Μνημονίου, είναι απογοητευτικοί σε βάρος μας. Ένας λαός σε παρακμή, χωρίς ιδεολογίες και αξιακές κοσμοθεωρίες, αδιάφορος ακόμα και για να συγκρουστεί εμφυλιοπολεμικά, ένας λαός χωρίς πρότυπα μεγαλοαστικής τάξης και τους αντίστοιχους διανοουμένους, ένας λαός χωρίς διάθεση να επιβιώσει.

Βέβαια, οι δομές και οι νοοτροπίες παραμένουν. Και τότε η μεσαία τάξη, τα λεγόμενα μικροαστικά στρώματα, ήταν η κυρίαρχη εικόνα της κοινωνίας. Ειδικά σε μία αστική Αθήνα των ονείρων. Και τότε οι μικροβεντέτες και τα προσωπικά πάθη επικαθόριζαν την πολιτική (και ενίοτε δολοφονούσαν). Και τότε οι πλούσιοι ήταν δυτικόπληκτοι, εξωστρεφείς προς την Βρετανία ή την Γερμανία. Και τότε- όπως και τώρα- το αίτημα ήταν η αναζήτηση της ταυτότητας ενός έθνους. 

Μόνο που σε εκείνα τα χρόνια οι δρόμοι της αναζήτησης ήταν σαφώς διαγεγραμμένοι και κατά τρόπο περίεργο μη ανταγωνιζόμενοι. Αυτό είναι το παράδοξο. Μπορεί να επιδίωκαν οι αντιμαχόμενες παρατάξεις διαφορά μοντέλα κοινωνικής και πολιτικής οργάνωσης, όμως ήταν κοινό το πάθος και η βούληση. Είναι μία εντελώς διαφορετική εικόνα από αυτήν ενός πλήθους που εύκολα οργίζεται και αγανακτεί και πολύ πιο εύκολα αποσύρεται και ιδιωτεύει.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s