971257_473441782731884_1728796785_n

Απόσπασμα από το άρθρο του Ηλία Παπαγιαννόπουλου, Η ποιητική της κυριαρχίας. Για τον Μακιαβέλι του Παναγιώτη Κονδύλη, περ. Φρέαρ, τεύχος 14, Φεβρουάριος 2016

Ο ηγεμόνας, έτσι, που «ξέρει να αλλάζει στο αντίθετο», αυτός για τον οποίο η γνώση εν γένει συμπυκνώνεται σχεδόν σε αυτή τη μαγική πράξη και ο οποίος, μαθητεύοντας στο πρότυπο του κένταυρου Χείρωνος, είναι, ακριβώς ως ηγεμόνας, «μισός αγρίμι και μισός άνθρωπος», μισός άνθρωπος της βίας δηλαδή και μισός του νόμου, άνθρωπος της αδιακρισίας αυτών των δύο. Αυτός, λοιπόν, είναι ο ίδιος που φέρει τη «θέληση του ξαναγεννημού», την αναβίωση της φρίκης που επέτρεψε τη γέννηση του πολιτικού σώματος. Εδώ υπακούει κανείς στα «τωρινά», δηλαδή στη «φυσιογνωμία των καιρών»- σε εκείνες τις «ανάγκες της στιγμής» που συνιστούν ένα πεδίο κλειστό απέναντι στην αλήθεια του χρόνου, παρελθόντος και μέλλοντος, προσωπικού και συλλογικού. Μια τέτοια υπακοή προτρέπει σε «τρανή υποκρισία» και σε στάση ύπουλη, η μεγαλοσύνη της οποίας ξεπερνάει κάθε ατιμία, κάνοντας είτε κακό είτε και καλό, αδιακρίτως, με τρόπο δοξασμένο. Διότι εκεί «που δεν υπάρχει κριτής για να καταφύγεις», στον καιρό της «μεγάλης αστασίας των πραγμάτων» ως εξ ορισμού σχεδόν «καιρό μας», ως καιρό κοινό μέσα στην ίδια τη ριζική συμβολική εκκρεμότητα του, εκεί λοιπόν αυτό που καθορίζει τα πράγματα, «αυτό που κοιτάζεις, είναι το αποτέλεσμα». Δηλαδή η δύναμη να επιβάλλει κανείς στα πράγματα, στη ροή του ιστορικό- πολιτικού χρόνου, μία ατομική και συγχρόνως, ταυτόσημα πλέον, μία συλλογική αυτοεπινόηση. Για την ακρίβεια: μία μαγεία των φαινομένων. Ένας τέτοιος ταχυδακτυλουργός εκείνων που φαίνονται δίχως να είναι και αφορούν «τους πολλούς», αυτούς οι οποίοι, ας το προσέξουμε, βρίσκονται «υπό την προστασία του μεγαλείου του κράτους», εκείνος λοιπόν είναι κάποιος που στέκεται παράμερα, που «στέκει εκεί μονάχος του και γύρω δεν βρίσκεται κανένας»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s