liebe-trennung-campus

H απομάκρυνση της ευρωπαϊκής κοινωνίας από το βίαιο ιστορικό της παρελθόν προκαλεί στέρηση υπαρξιακού νοήματος. Η κάποτε βαρυφορτωμένη αξιών και ιδανικών καθημερινότητα σήμερα, εν πολλοίς, διαμεσολαβείται και «αποστειρώνεται». Από τις συζητήσεις για την γηπεδική βία μέχρι τις βαθυστόχαστες αναλύσεις για την ισλαμιστική τρομοκρατία, από παντού αποκρύβεται η ενδεχόμενη αλήθεια κάποιοι άνθρωποι ανάμεσά μας να μην αισθάνονται τελικά ευτυχισμένοι από την ρητορική των δικαιωμάτων και το φιλειρηνικό consensus. Οι υπαρκτές οικονομικές και φυλετικές ανισότητες, η αποτυχία της ενσωμάτωσης των μεταναστών, οι ελλιπείς εργασιακές ευκαιρίες, οι θρησκευτικές διαφορές, οι πόλεμοι στη Μέση Ανατολή και αλλού, είναι, λίγο ως πολύ, δευτερογενή και τριτογενή σύνολα αιτιών.

Το βασικό και κύριο είναι οι πράξεις αυτές που νοηματοδοτούν. Καθώς ο άνθρωπος είναι κατ’ αρχήν φύση, δηλαδή ένα βιολογικό γεγονός (μέχρι να φθάσει στο σημείο να είναι «πολιτισμός»), μπορούμε αυτονόητα να ισχυριστούμε ότι «μόνον όποιος προβάλλει στα πλαίσια του πολιτισμού ως νοηματοδότης είναι κατάλληλος να καθησυχάσει την ορμή της αυτοσυντήρησης των ανθρώπων και έτσι να την οικειοποιηθεί ο ίδιος, δηλαδή να ασκήσει ισχύ πάνω σε ανθρώπους επί τη βάσει της αποδοχής ενός νοήματος- αδιάφορο με ποια μορφή» [1].

Αυτό σημαίνει ότι ο τρομοκράτης που ανατινάζεται σκοτώνοντας στο όνομα μίας ιδέας νοηματοδοτεί με την πράξη του αυτή αφενός μεν την ίδια του την ζωή, αφετέρου ασκεί μία κατεξοχήν πολιτική κίνηση, επιδιώκοντας ο ίδιος μέσω της Ιδέας του να ασκήσει ισχύ πάνω σε ανθρώπους. «Γιατί το Δέον της καταστροφής παραμένει κι αυτό ένα Δέον όπως οποιοδήποτε άλλο, και όποιος το προβάλλει είναι υποχρεωμένος να θεωρήσει ως απαξίες όσα θέλει να καταστραφούν, δηλαδή να εκφέρει αξιολογικές κρίσεις» [2]

Η νοηματοδότηση της ζωής προκαλείται μέσω της αξιολογικής απαξίωσης των δεδομένων της ευρωπαϊκής κοινωνίας. Διόλου τυχαία οι ανατιναζόμενοι έχουν διάγει βίο μικροεγκληματιών, ασχολούμενοι με γυναίκες, ναρκωτικά και όπλα ή ακριβά αυτοκίνητα. Αυτές οι αξίες της κοινωνίας πρέπει να απαξιωθούν έμπρακτα στο όνομα του υπέρτατου Δέοντος. Με άλλα λόγια, και κάπως αιρετικά, οι τρομοκράτες ζούνε πεθαίνοντας και σκοτώνοντας. Ίσως πρόκειται για μία «εωσφορική» διαστροφή του χριστιανικού μηνύματος ότι όποιος αγαπά τον θάνατο, αγαπά και την ζωή.

Πέρα από κάθε θεολογική αποστροφή, παραμένουμε στο βασικό ότι αυτό που αναζητείται είναι ένα νόημα της ζωής, ακόμα και στον θάνατο. Τα σχολεία, τα κέντρα αποκατάστασης, οι παρεμβάσεις στις γειτονιές, ο έλεγχος των δικτύων δεν μπορούν να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα. Κάποιος θα μπορούσε σε τελική ανάλυση ν’ απαντήσει μέσω της προβολής ενός Δέοντος που δεν θα ήταν αυτό της καταστροφής και του ολέθρου. Σαφέστατα, εάν αυτό ενείχε τη δυναμική της «καταστροφής»- καθώς αυτή η τελευταία έχει τη γοητεία του να συνεπαίρνει. Κακά τα ψέματα, οι ιδέες της δημοκρατίας, της κοινωνικής συμβίωσης, της ανεκτικότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης έχουν τόσο «απονευρωθεί» όχι γιατί είναι λάθος ή γιατί είναι αντιφατικές, αλλά διότι ο νεώτερος ευρωπαϊκός πολιτισμός- μετά από έναν αιματοβαμμένο 20ο αιώνα- αποφάσισε να «πάρει διαζύγιο» από την βίαιη, επαναστατική πλευρά αυτών των ιδεωδών. Ο νεώτερος ευρωπαίος γεννήθηκε κουρασμένος να ακούει για πολέμους, οδοφράγματα, αίμα και δάκρυα. Προτιμά να τα βλέπει στις οθόνες ή να τα «παίζει» σε ιντερνετικά παιχνίδια. Άντε το πολύ να συγκρούεται εθιμοτυπικά με την αστυνομία σε τελετουργικά events.

Σε αυτή την απέραντη ανία, ο ισλαμιστής τρομοκράτης ως νοηματοδοτών γοητεύει και επιστρατεύει και άλλους. Αφού δεν έχει κανένα νόημα να ζεις για αυτήν την κοινωνία, ας πεθάνεις και ας την καταστρέψεις.

Ναι, είναι σκούρα τα πράγματα!

[1] Παν. Κονδύλης, Μελαγχολία και Πολεμική. Δοκίμια και Μελετήματα, Θεμέλιο: 2002, 186.

[2] Παν. Κονδύλης, Ισχύς και Απόφαση. Η διαμόρφωση των κοσμοεικόνων και το πρόβλημα των αξιών, Στιγμή: 1991, 224.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s