hamzabey-camii-bayramda-ibadete-acilacak-IHA-20121023AW000123-1-t

Πηγή

Ωστόσο στη Βόρεια Ελλάδα η ένταση του μουσουλμανικού στοιχείου αποτυπώθηκε στην ταυτότητα του τόπου. Και ναι, ήταν λογικό και θεμιτό να τοπωνύμια να αλλάξουν άμεσα προκειμένου να επιτευχθεί η ενσωμάτων στον ελληνικό εθνικό ιστό. Η τύχη, όμως, των οθωμανικών μνημείων είναι μία διαφορετική ιστορία που, φυσικά, δεν μπορείς να αφηγηθείς παραβλέποντας την εθνική φόρτιση της εποχής. Στα Βαλκάνια είμαστε και, ναι, όσο και αν σήμερα σοκάρει, στη δεκαετία του ’80 δεν ενοχλούσε κανέναν να παίζουν τσόντες μέσα σε τζαμί. Εξίσου λογική φάνηκε η απόφαση να γκρεμιστούν τα πέντε από τα επτά τζαμιά της Φλώρινας. Πολλά τζαμιά σε όλη τη χώρα απέκτησαν άλλες χρήσεις. Γκρεμίστηκαν μέχρι και εκκλησίες που χτίστηκαν κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας.

Η Ελλάς θεσμικά ενοχλήθηκε. Και το υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε μία σκληρή ανακοίνωση.«Τυχόν τέτοιες ενέργειες είναι αναχρονιστικές και ακατανόητες και φανερώνουν έλλειψη σεβασμού έναντι θρησκευτικών μνημείων που αποτελούν σύμβολα παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.»Εδώ υπάρχει πρόβλημα. Πρώτον διότι δεν μας κόπτει γενικώς η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Δεν νομίζω, ας πούμε, ότι βγάλαμε ανακοίνωση για την Παλμύρα. Δεύτερον, όταν έχεις γκρεμίσει ή μετατρέψει τεμένη σε τσοντάδικα, απαιτείται να είσαι ελαφρώς πιο προσεκτικός αν κουνάς το δάχτυλο και μιλάς για σεβασμό μνημείων. Ακόμα και αν έχεις δίκαιο, την ώρα που πας να σηκώσεις κεφάλι σε τραβάνε τα ράμματα στη γούνα σου. Είναι βλέπεις και το άλλο: ως ελληνική Πολιτεία έχεις επιτρέψει να γκρεμίσουν τζαμιά, αλλά αρνείσαι να δώσεις την άδεια για να χτιστεί ένα σύγχρονο στην πρωτεύουσα.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Νίκος Ξυδάκης πήγε να περιγράψει την κατάσταση καλύτερα από όλους, αλλά σήκωσε κουρνιαχτό. «Δεν είναι τίποτα τραγικό, δεν είναι έλλειψη σεβασμού να διαβαστεί ένα θρησκευτικό κείμενο… Ελλειψη σεβασμού θα ήταν να γίνουν απρέπειες…» Και όμως, μια χαρά το είπε. Σε αυτά τα πράγματα καλό είναι να μη σηκώνεις σκόνη. Αυτά θέλουν περισυλλογή και αυτοκριτική. Και προαιρετικά, προσευχή με εξομολόγηση.

Advertisements

4 thoughts on “Μνημεία

  1. «Αλλωστε και η πολιτική των Οθωμανών ευνοούσε τη συνύπαρξη των θρησκειών. »

    Μὲ τί ὅρους τὴν εὐνοοῦσε, εἶναι τὸ καίριο. Ἴδιας ἀξίας (αἰσθητικῆς, ἱστορικῆς κ.λπ.) τὰ μνημεῖα-σύμβολα μιᾶς κατάκτησης καὶ σκλαβιᾶς μὲ τὰ μνημεῖα ὅσων βρέθηκαν ὑπὸ κατοχή, προϋποθέτει τὸ κείμενο.
    Καὶ στὴ Νυρεμβέργη εἶχε κάτι ὡραῖα μνημεῖα, μὲ τὸν ἀετὸ καὶ μὲ ἀρχαῖα θιβετιανὰ-ἀρχαιοελληνικὰ σύμβολα, ἀλλὰ τὰ γκρέμισαν οἱ ἄξεστοι τὸ 1945..

    «Είναι βλέπεις και το άλλο: ως ελληνική Πολιτεία έχεις επιτρέψει να γκρεμίσουν τζαμιά, αλλά αρνείσαι να δώσεις την άδεια για να χτιστεί ένα σύγχρονο στην πρωτεύουσα.»
    Ὅταν ὑφίστασαι ἐπίθεση (ὄχι στρατιωτική, ἄλλη) καὶ τελεῖς ὑπὸ ἐξαφάνιση, δὲν στρώνεις καὶ τὸ χαλί. Στὴν βυζαντινὴ Κωνσταντινούπολη εἶχε τζαμὶ ἐπὶ αἰῶνες

    Μου αρέσει!

  2. Καλημέρα! Ξεκινάς από μία προκείμενη που εγώ προσωπικά δεν την ασπάζομαι. Δεν θεωρώ ότι επίκειται κάποια νεο- οθωμανική κατάκτηση, ούτε επίσης θεωρώ ότι οι Οθωμανοί παραλληλίζονται με τους Ναζί. Το ότι ήταν κατακτητές, δεν τους κάνει και Ναζί. Αυτά όσον αφορά τα προκείμενα. Από εκεί και πέρα ότι πρόκειται για προκλητικά καραγκιοζιλίκια του Ερντογάν, ναι, μάλλον. Αλλά μέχρι εκεί. Και σε τελική των αναλύσεων δεν δικαιούται ο απόλυτα κοσμικός και σταρχιδιστής νεο- έλληνας να επικαλείται την θρησκευτικότητα των μνημείων. Είμαι φύσει και θέσει απόλυτα λάτρης του Βυζαντίου, αλλά και θετικά διακείμενος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, και ως τέτοιος θα ήθελα αντί για μουσεία (τζαμιά ή εκκλησίες) να γίνουν και πάλι τόποι λατρείας- ισότιμα και από τις δύο πλευρές. Αλλά βέβαια, αυτή είναι η δική μου άποψη- που μπορεί να είναι και λάθος! Ο Πάπας είμαι;

    Μου αρέσει!

    1. Καλησπέρα,
      Ὁ Ἐρντογὰν δὲν εἶναι κάποιος γραφικὸς δικτάτορας ἀλλὰ ψηφίζεται ἀπὸ τὸ 50-60% τῶν Τούρκων, καὶ φαντάζομαι ὅτι ὑποστηρίζεται στὰ καραγκιοζιλίκια του ἀπὸ ἀκόμη περισσότερους (γι’ αὐτὸ καὶ αὐτὰ δὲν εἶναι καραγκιοζιλίκια). Δὲν παραλληλίζω τοὺς Ὀθωμανοὺς μὲ τοὺς Ναζί (δὲν συμφωνῶ μὲ τὸν ὅρο «ἰσλαμοφασισμός»), γιατὶ θεωρῶ τὸν ἰσλαμικὸ αὐταρχισμὸ πολὺ χειρότερο τοῦ δυτικοῦ· μιὰ σύγκριση τῆς Κέρκυρας μὲ τὴν ἀπέναντι ἑλληνικὴ πλευρὰ ἀποδεικνύει τὰ πάντα. Ὁ παραλληλισμὸς ποὺ κάνω ξεκινᾶ ἀπὸ τὸ παράπονο τοῦ ἀρθρογράφου γιὰ τὴ συμπεριφορὰ τῆς Ἑλλάδας πρὸς τὰ μνημεῖα ἑνὸς (μουσουλμάνου) κατακτητῆ / καταπιεστῆ. Αὐτὰ φτιάχτηκαν ἀκριβῶς ὡς διηνεκὴς ὑπενθύμιση τῆς κατάκτησης πρὸς τοὺς κατεκτημένους, ὄχι ὡς ἀθῶα καλλιτεχνήματα καὶ μνημεῖα· μετὰ τὸν τερματισμό της θὰ μποροῦσαν καὶ αὐτὰ νὰ ἐξαφανιστοῦν, κι ἂς εἶναι ἀρκετὸ τὸ ὅτι δὲν ἐξαφανίστηκαν ὅλα. Δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει «ἰσοτιμία» μὲ τοὺς Τούρκους, τόσο γιατὶ δὲν ὑπάρχει ἰσοδυναμία ὅσο καὶ γιατὶ οἱ Τοῦρκοι δὲν τὴν ἀντέχουν, ὅπως φαίνεται διὰ μέσου τῶν αἰώνων. Τόσο ἡ Ροτόντα ὅσο καὶ ἡ Ἁγία Σοφία ἦταν κλοπιμαῖα τῶν Τούρκων· μπορεῖ αὐτοὶ νὰ εἶχαν τὴ δύναμη νὰ κρατήσουν τὸ ἕνα, καὶ αὐτὴ εἶναι ἡ μετὰ τὸ 1923 ἀποδεκτὴ πραγματικότητα, ἀλλὰ δὲν καταλαβαίνω πῶς θὰ μοιράσουμε ἰσότιμα τὰ κλοπιμαῖα μὲ τὸν κλέφτη μας. Στρατιωτικὴ κατάκτηση μπορεῖ νὰ μὴν ἐπίκειται, ἀλλὰ αὐτὸ συμβαίνει γιατὶ ἁπλὰ δὲν χρειάζεται τέτοια πιά. Ἐπίθεση ὑπάρχει, ὅμως, ἀπὸ τὶς τουρκοσειρὲς καὶ τὴν ἐξιδανίκευση τῶν Ὀθωμανῶν (ὡς κανονικῶν ἀνθρώπων μὲ δυὸ χέρια καὶ δυὸ πόδια, μὲ πάθη κι ἀρετὲς ἀκριβῶς σὰν τοὺς -δῆθεν- ὑποτελεῖς τους) ὣς τὶς ἐξαγορὲς μαρίνων, τὴν ἐπεκτατικότητα τῶν τουρκικῶν ἀερογραμμῶν εἰς βάρος κάθε διεθνοῦς κανονισμοῦ, καὶ τὴν ἀποσάθρωση τῆς ἐθνικῆς κυριαρχίας μὲ τὴν ἀποστολὴ «προσφύγων» καὶ προσφύγων (τοὺς ὁποίους ἀργότερα θὰ «προστατέψει» ἡ Τουρκία). Ἡ θρησκευτικότητα τῶν Νεοελλήνων δὲν διαφέρει πάρα πολὺ σὲ σχέση μὲ παλιά. Οἱ παλιότεροι, οἱ προνεωτερικοί, ἦταν πολὺ πιὸ «ὑλιστὲς» ἀπὸ ὅ,τι φανταζόμαστε.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s