αρχείο λήψης

Αλλά η πιο αξιοσημείωτη πτυχή του τότε ενδιαφέροντος για το έργο του Παλαμά ήταν το μικρό βιβλίο του Νίκου Ζαχαριάδη (1903-1973) , Ο αληθινός Παλαμάς. Η μελέτη που ο ιστορικός ηγέτης του ελληνικού κομμουνιστικού κόμματος, έγραψε έγκλειστος στις φυλακές της Κέρκυρας από τις 20 Ιανουαρίου έως τις 15 Μαρτίου 1937, στη διάρκεια της μεταξικής δικτατορίας, δημοσιεύτηκε στο αριστερό περιοδικό Πρωτοπόροι το 1943 και πρωτοκυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 1944 στις ανταρτοκρατούμενες περιοχές (Θεσσαλία, Έκδοση «Κόκκινης Σημαίας»). Η επιτυχία της μελέτης, τουλάχιστον στο περιβάλλον των ομοϊδεατών του Ζαχαριάδη, μαρτυρείται από τις τρεις άμεσες επανεκδόσεις της (στον Βόλο και στο Κάιρο επίσης το 1944 και στην Αθήνα το 1945). Στο μεγαλύτερο μέρος της είναι μία «κριτική απ’ τ’ αριστερά» του Δωδεκάλογου του Γύφτου, σε μία προσπάθεια του Ζαχαριάδη να οικειωθεί ιδεολογικά την παλαμική ποίηση, αποκαλύπτοντας τον «αληθινό» Παλαμά και έτσι αποκαθιστώντας τον παραποιημένο από τους αστούς κριτικούς ποιητή. Ο Ζαχαριάδης διεκδίκησε τον Παλαμά, στο όνομα της Αριστεράς, έναντι τόσο της εθνικιστικής, συντηρητικής ή οπισθοδρομικής όσο και της φιλελεύθερης και εκσυγχρονιστικής αστικής διανόησης, που μέχρι τότε είχαν μονοπωλήσει τη διαχείριση της παλαμικής ερμηνείας. Όπως έδειξε η Χριστίνα Ντουνιά, το βιβλίο του Ζαχαριάδη εντάσσεται στη μεταστροφή της αριστερής κριτικής έναντι του έργου του Παλαμά. Λίγα χρόνια νωρίτερα αυτός ο χώρος επέκρινε τον ποιητή θεωρώντας τον μέρος της αστικής διανόησης που υπηρετούσε την άρχουσα τάξη (*Ντουνιά, Λογοτεχνία και πολιτική, Τα περιοδικά της Αριστεράς στον Μεσοπόλεμο) [πηγή: Εισαγωγή στην Ποίηση του Παλαμά. Επιλογή Κριτικών Κειμένων, επιμ. Ευριπίδης Γαραντούδης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2016, lxvii]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s