korakaki

To παρακάτω απόσπασμα του Β. Βαμβακά, «Εθνικές επιτυχίες που ενώνουν και χωρίζουν» [The Book’s Journal, Σεπτέμβριος 2016], είναι ενδεικτικό του πως βασικές αλήθειες προτάσσονται για να διαστραφούν, έτσι, π.χ., η δυσφορία της Αριστεράς απέναντι στις επιτυχίες των αθλητών στο Ρίο ανάγεται σε κοινωνιολογία περιθωρίου, αντί να ενταχθεί στο αληθές πλαίσιο του επαγγελματικού αθλητισμού και των υποψιών που αυτός προκαλεί στον μέσο τηλεθεατή ή, τέλος πάντων, σε κάποια «παλαιοαριστερά» ανακλαστικά κατά του αθλητισμού των επιτυχιών, στηλιτεύεται δε η αρνητική κριτική για τα παιδιά του «εξωτερικού»- τύπου Στεφανίδη- ως επίθεση στη νέα εθνική ιδεολογία της αριστείας στο εξωτερικό: είμαστε στο ιδεολογικό μείγμα της ευρωπυξίδας του (πάλαι) ΚΚΕ Εσ. και των Νεοφιλελέ (τύπου Μητσοτάκη). Είτε έτσι είτε αλλιώς, αυτό που λείπει εξακολουθητικά είναι η σύνδεση των επιτυχιών με την εθνική- κρατική υπόσταση- και από τους μεν και από τους δε. Η Ελλάδα υμνείται ως συναισθηματική αρχή μεταμοντέρνου τύπου από τους αριστερούς της  κάθε Αυγής όσο και από τους συντάκτες άρθρων όπως το παρακάτω

«Σε μεγάλο βαθμό, η αριστερή δυσφορία απέναντι στους ολυμπιονίκες συνδέθηκε με το σύνδρομο της αντι- αριστείας. Η συγκεκριμένη διάσταση, η επιμονή δηλαδή στον εξισωτισμό, την εξίσωση προς τα κάτω, που υπήρξε πολύ ισχυρή πολιτική πρακτική στη μεταπολιτευτική περίοδο- κι όχι μόνο στην Αριστερά- δεν μπορεί να παραβλεφθεί. Όμως, υπάρχουν δύο παράγοντες πολύ πιο σημαντικοί που αυτή η προσέγγιση τείνει να υποτιμήσει. Ο ένας ήδη υπονοήθηκε. Οι νέοι ολυμπιονίκες δεν φέρουν τα χαρακτηριστικά μιας ταλαιπωρημένης ταξικής ή εθνικής καταγωγής. Δεν μπορούν να ηρωοποιηθούν στη βάση μιας μιζεραμπιλιστικής λογικής. Δεν είναι εργάτες, πρόσφυγες, απόκληροι, θύματα πραγματικής ή εικονικής ανθρωπιστικής κρίσης. Είναι μέλη της ευρύχωρης μεταπολιτευτικής μεσαίας τάξης που έχει μάλιστα την πολυτέλεια να επιδίδεται σε κάπως «αριστοκρατικά» αθλήματα και να φέρει τη μετανάστευσή της στο εξωτερικό όχι ως «μνημονιακό» τραύμα αλλά ως προτέρημα καριέρας.

Αυτό που φανερώνει η δυσφορία στις ολυμπιακές επιτυχίες είναι ότι ο σύγχρονος αριστερός λαϊκισμός δεν έχει σχέση με τον μεταπολιτευτικό. Δεν αναζητεί το λαϊκό στοιχείο παντού, όπως έκανε ο προγενέστερος, δεν αποδέχεται τη μεσαία τάξη ως σημαντική όπως έκανε με διάφορους τρόπους ο κεντροαριστερός και δεξιός λαϊκισμός του παρελθόντος- πολλές φορές εξιδανικεύοντας την κιτς αισθητική της ακρότητα σε υπερκαταναλωτικές συνθήκες-, δεν χαίρεται με τις διακρίσεις της, δεν αποθεώνει τις περιπτώσεις κοινωνικής κινητικότητας που συνεπάγονται. Αποδοκιμάζει όσους κατάφεραν να ξεφύγουν από το πλαίσιο της ανέχειας και του κατατρεγμού, και μάλιστα το καταδικάζουν δημόσια υπερασπιζόμενοι το ευρώ έναντι της δραχμής (Πύρρος Δήμας). Ο σύγχρονος εθνικολαϊκισμός είναι ταυτόσημος με τη ρομαντική εξιδανίκευση της φτώχειας, της ανημπόριας, της «νεοφιλελεύθερης» εξαθλίωσης, της αυθεντικότητας που κρύβει η αγανάκτηση των ταπεινωμένων, η βία του κοινωνικού περιθωρίου και της νεανικής απειθαρχίας, η εθνική αναδελφοσύνη.

Ο δεύτερος παράγοντας που τείνει να παραβλεφθεί στη στάση της ελληνικής Αριστεράς απέναντι στις αθλητικές επιτυχίες είναι ένα πάγιο χαρακτηριστικό της. Ο δημοφιλής πολιτισμός σε όλες του τις εκφάνσεις (και η αθλητική είναι μία από τις σημαντικότερες) δεν εκλαμβάνεται ως λαϊκός αλλά ως διαστροφή της λαϊκότητας μέσα από την εμπορευματοποίηση, τον πολιτιστικό ιμπεριαλισμό, το καπιταλιστικό ήθος της διάκρισης. Ειδικά, οι νέοι ολυμπιονίκες, όπως δείχνει και η συγκεκριμένη ταξική τους καταγωγή, εκφράζουν παραδειγματικά μια αλλοιωμένη λαϊκότητα, επιτυχημένη με λάθος τρόπους και για λάθος λόγους, θεωρούνται υποχείρια του συστήματος του μαζικού καταναλωτισμού και της αλλοτρίωσης που η αθλητική βιομηχανία ενισχύει [….]»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s