Πηγή

Ημέρα του εκπαιδευτικού σήμερα κι είπα να γράψω δυο λόγια για το θέμα των Θρησκευτικών και τα όσα διαδραματίζονται ‘επ’ ονόματί τους’.
Συμμετείχα στην Επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συνέστησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με σκοπό την αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών του Λυκείου, στο πλαίσιο των συνολικών αλλαγών που παράλληλα γίνονταν για όλα τα μαθήματα του Σχολείου.
Διαφορετικοί άνθρωποι με διαφορετικές εκτιμήσεις ή απόψεις συνεργαστήκαμε δημιουργικά και αφιερωθήκαμε σε μια κολοσσιαία προσπάθεια παιδαγωγικής και διδακτικής θεμελίωσης του μαθήματος, αλλά και αναμόρφωσής του, με βάση τις υπερ30ετείς συζητήσεις και ζυμώσεις στον θεολογικό χώρο, την ιστορία του τόπου, τα ευρωπαϊκά παραδείγματα και τις σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις. Οίκοθεν νοείται ότι είχαν τεθεί εκ των προτέρων σαφείς προϋποθέσεις και επιταγές: συνταγματικές, παιδαγωγικές, κοινωνικές κλπ. Καρπός αυτής της κοπιώδους αλλά κι ευχάριστης συνεργασίας είναι τα Νέα Προγράμματα Σπουδών για το Λύκειο.
Εν συνόψει, τα νέα στοιχεία που κομίζουν στα ελληνικά εκπαιδευτικά δεδομένα είναι η παιδαγωγική νομιμοποίηση του μαθήματος, η μαθητοκεντρική του διάσταση, η ελευθερία (αλλά και η κοπιαστική εργασία) του διδάσκοντος, η έλλειψη μονοφωνίας και η ανοικτότητά του στον κόσμο του θρησκευτικού φαινομένου και στην κοινωνία, καλλιεργώντας στους νέους κριτική διάθεση και καλώντας τους ταυτόχρονα στην πρόσκτηση προσωπικής στάσης. Επιπλέον δε, επιδέχονται κριτική, επισημάνσεις, διορθώσεις και βελτιώσεις.

Τούτων λεχθέντων περί του θέματος, θεωρώ ότι τα όσα εκτυλίσσονται ‘επ’ ονόματί τους’, αυτές τις ημέρες, είτε από πλευράς Υπουργού είτε της Ιεραρχίας ουδεμία σχέση έχουν με το μάθημα. Αντιθέτως, μετά και τις αποψινές ‘ήπιες’ (αλλ’ αντιφατικές επί της ουσίας) δηλώσεις, εκτιμώ ότι διαφαίνεται μία προσπάθεια επανατοποθέτησης των σχέσεων Πολιτείας-‘Εκκλησίας’ σε συνεννόηση του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου, όπως φανερώνει και το 84 σελίδων κείμενο του Αρχιεπισκόπου αλλά και οι συχνοί δείπνοι του μετά του Πρωθυπουργού την τελευταία χρονιά. Ας σημειωθεί ότι στο εν λόγω κείμενο, το ζήτημα του μαθήματος καταλαμβάνει περίπου μόνο μία σελίδα, ενώ το υπόλοιπο αφορά στη ρύθμιση θεμάτων εκκλησιαστικής περιουσίας και σχέσεων με το Κράτος.
Παρότι ήδη χύνεται μελάνι άφθονο, και τις επόμενες μέρες ακόμα περισσότερο, ομολογώ ότι αυτή η προσπάθεια να θεμελιωθεί νέος μανιχαϊστικός ‘πόλεμος’ φωτός-σκότους (Κράτος-Εκκλησία ή Θρησκειολογία-Χριστιανισμός) και αστεία είναι αλλά και παραπειστική· κατάλληλη ίσως μόνον για συγκεκριμένα ακροατήρια. [Παρεμπιπτόντως, όσον αφορά τα μοντέλα διαχωρισμού αρμοδιοτήτων-ρόλων κλπ., μπορούμε να ρίξουμε και μια ματιά στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις Σκανδιναβικές χώρες (Νορβηγία, Σουηδία, Δανία), οι οποίες παρόμοιο καθεστώς επίσημης θρησκείας έχουν και σοβαρά κράτη παραμένουν.]

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής: Από τη Μεταπολίτευση και δώθε έχουν γίνει 5 αλλαγές στο μάθημα (περίπου 1 κάθε 8 χρόνια)· η δε τελευταία ξεκίνησε το 2011. Όλα τα Προγράμματα Σπουδών ξεκίνησαν επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου. Από τα Προγράμματα Σπουδών για όλα τα μαθήματα μόνον αυτό των Θρησκευτικών τέθηκε σε εφαρμογή φέτος, και μάλιστα κατευθείαν σε όλες τις βαθμίδες, χωρίς προηγηθείσα επιμόρφωση (ας περιμένουμε του χρόνου να δούμε τι θα συμβεί και με αυτό της Ιστορίας π.χ.). Μόνον η Μαριέττα Γιαννάκου δήλωσε ξεκάθαρα ότι τα Θρησκευτικά στο σχολείο είναι θέμα της Πολιτείας (τη στιγμή που ακόμη κι η ΝΔ μιλά για συνεννόηση). Με τις προτάσεις Λιάκου, μάθημα Θρησκευτικών στο διετές Λύκειο δεν προβλέπεται (όπως και σε όλα τα σχολεία που δίνουν διεθνές μπακαλορεά). Η ελληνική κυβέρνηση σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει τα Νέα Προγράμματα για όλα τα σχολικά μαθήματα, ως προγράμματα ΕΣΠΑ. Για πρώτη φορά, εξ όσων γνωρίζω, μετά τη μεταπολίτευση δημιουργήθηκε κοινή Επιτροπή Κράτους-Εκκλησίας για ένα μάθημα.

Ας μην λησμονούμε τέλος ότι, σε ένα (και ευρωπαϊκό) περιβάλλον ανόδου ακροδεξιών τάσεων, όξυνσης της οικονομικής δυσπραγίας και μη επίλυσης του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος, οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν φαίνονται να κατορθώνονται (πόσο γνωστό το έργο!), οι δε προσπάθειες αμφισβήτησης διεθνών συνθηκών από τους γείτονες αλλά και οι πλειστηριασμοί οικιών ήδη ξεκίνησαν.
Πράγματι λοιπόν, των οικιών ημών εμπιπραμένων…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s