αρχείο λήψης

Οι ζωγράφοι του Μυστρά σε όλες τις πολυπρόσωπες παραστάσεις δίνουν πολλή προσοχή στο περιβάλλον, δουλεύοντάς το με λεπτομέρεια και προσθέτοντας πλήθος προσώπων και δευτερεύουσες σκηνές. Οι παραστάσεις της Βάπτισης, όμως, στην Περίβλεπτο και ειδικά στην Οδηγήτρια χρήζουν ιδιαίτερης αναφοράς, λόγω των μάλλον ασυνήθιστων θεμάτων με τα οποία γεμίζει ο καλλιτέχνης το κεντρικό γεγονός της βάπτισης του Χριστού από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Στην Περίβλεπτο παρουσιάζονται γυμνά παιδιά σε διάφορες φυσικές και αφύσικες στάσεις να κολυμπούν μαζί με ψάρια στον Ιορδάνη, γύρω από το Χριστό. Ένα μάλιστα από αυτά, στην αριστερή όχθη, φαίνεται ζωγραφισμένο σαν να βουτά από ένα βράχο προς τον ποταμό.

14

Στην Οδηγήτρια, από την άλλη, αναπτύσσεται μια μεγάλη ποικιλία δευτερευόντων θεμάτων. Στη δεξιά όχθη του Ιορδάνη, τέσσερα παιδιά προσπαθούν να μαζέψουν με ένα ξύλινο βαρούλκο ένα δίχτυ ψαρέματος, το οποίο είναι ριγμένο στα νερά του ποταμού. Ταυτόχρονα, το ίδιο δίχτυ φαίνεται να τραβά και ένα παιδί από την αριστερή όχθη. Το δίχτυ είναι άδειο από ψάρια, δύο γυμνές ανδρικές μορφές σε παράδοξες στάσεις φαίνεται σαν να έχουν πιαστεί μέσα του. Στην αριστερή όχθη, επίσης, ένα παιδί γυμνό στέκεται στην κορυφή μιας κολόνας σε στάση που υποδηλώνει πως ετοιμάζεται να βουτήξει στα νερά του ποταμού, ενώ μια γυναικεία φιγούρα που ίσως τον παρακινεί να βουτήξει εικονίζεται λίγο ψηλότερα. Δεξιά, δίπλα στους αγγέλους δύο νεαροί -ο ένας γυμνός και ο άλλος ντυμένος στα κόκκινα- κάθονται στην όχθη. Την παράσταση συμπληρώνουν μια γυναικεία μορφή δίπλα στον Πρόδρομο που φαίνεται να μαζεύει λουλούδια και, αριστερότερα, ομάδα ανθρώπων που παρακολουθεί τα γεγονότα.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τον πιθανό συμβολισμό που ενυπάρχει στις εν λόγω σκηνές, οι εικαστικές πηγές τους πρέπει να αναζητηθούν στις γνωστές ως Νειλωτικές σκηνές που αποτέλεσαν αυτόνομο ζωγραφικό στυλ κατά τη διάρκεια της Ύστερης Αρχαιότητας. Σκηνές ψαρέματος, παιχνίδια δίπλα στο ποτάμι, ακόμα και σκηνές που εμφανίζουν ομοιότητες με τη σκηνή του βαρούλκου παριστάνονται σε αυτές. Οι εικονιζόμενες, μάλιστα, ανθρώπινες μορφές ειδικά στη Ρωμαϊκή περίοδο είναι συνήθως πυγμαίοι (σύμφωνα με αρχαίο μύθο είναι οι προστάτες των πηγών του Νείλου), οι οποίοι λόγω αναστήματος εύκολα θα μπορούσαν να θεωρηθούν για παιδιά.

Πηγή

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s