1360093

και συνεχίζει το άσμα του Bob Marley,

«Open your eyes and look within: Are you satisfied (with the life you’re living)? Uh!
We know where we’re going, uh!
We know where we’re from.
We’re leaving Babylon,
We’re going to our Father land»

Η εσχατολογία ήταν πάντοτε βασικό στοιχείο της Χριστιανικής αντίληψης. Η εσχατολογία ήταν και είναι αυτή που κινητοποιεί. Δεν αποσιωπά όμως την τωρινή φρίκη. Τουναντίον! Ακόμα, και ο στατικός και αταβιστικός Ιουδαϊσμός έβρισκε τους τρόπους να αναβαπτίζεται, κατά καιρούς, σε εσχατολογικά όνειρα- που οπωσδήποτε, κατά τους περισσότερους Προφήτες του, θα αγκάλιαζαν όλο τον κόσμο, Εθνικούς και Ιουδαίους. Κάτι σαν οράματα συνδιαλλαγής και τελικής ειρήνευσης. Με μία βασική, όμως, προϋπόθεση: ότι αυτοί που τα παρήγαν ζούσαν στο παρόν και ήθελαν να λυτρωθούν από αυτό [We’re leaving Babylon]. Ο πόθος της εσχατολογικής λύτρωσης, ως πόθος ζωής και αυθεντικότητας, είχε και έχει δυναμισμό, κίνηση, μάχη και συγκρούσεις.

Διάβασα μόλις το άρθρο του κ. Ν. Ασπρούλη, «Ορθοδοξία ή Θάνατος. Κριτική θεώρηση όψεων του νεο- ελληνικού θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Προς μία ορθόδοξη θεολογία του κοσμικού», από το φιλόδοξο νέο περιοδικό Ανθίβολα [1/2017]. Δεν θα ασχοληθώ με την πολυσέλιδη ανάλυση που κάνει περί εκκοσμίκευσης, νεοελληνικού εθνολαϊκισμού και τα συναφή. Τα έχουμε δει και στο παρελθόν. Μένω σε έναν από τους παράγοντες, που μπορούν να συστήσουν μία απάντηση στον φονταμενταλισμό. Διαβάζω: «Επομένως, ένα νέο μοντέλο ορθόδοξης θεολογίας θα βασιζόταν πρωτίστως στο αποκαλυπτικό- ιστορικό πλαίσιο της χριστιανικής θεολογίας, που εξάπαντος τονίζει τη σπουδαιότητα της συνεργητικής θεανθρώπινης κοινωνίας, όπως επίσης και προσδιορίζει τις βασικές πτυχές της κοινωνίας αυτής. Από την άποψη αυτή μία θεολογία της εκκοσμίκευσης αποτελεί μια άλλη έκφραση της θεολογίας της ενανθρώπισης, όπου η Εκκλησία εκκοσμικεύεται, προκειμένου να προσλάβει ολόκληρη την κτίση με σκοπό να τη μεταμορφώσει, αποφεύγοντας τον μετασχηματισμό της σε κοσμική ή απόκοσμη πραγματικότητα» [σ. 113].

Το όραμα- πρόταση είναι εδώ χωρίς ιστορικό παρόν και χωρίς πόθο ζωής και σύγκρουσης. Στην Βίβλο τα Έθνη θα έρχονταν προς τον Ισραήλ και θα γίνονταν όλοι ο αληθινός Ισραήλ του Θεού- αυτή είναι η Αποκάλυψη. Στο άρθρο, η Εκκλησία πρέπει να εκκοσμικευθεί προκειμένου να, με σκοπό να…Το επόμενο στάδιο θα είναι η διάλυση. Αυτό είναι και το πρόβλημα της νεο- ελληνικής «εσχατολογικής θεολογίας». Αφορμάται από μικρο- αστική βάση και έναν εγγενή συγκριτισμό, που δεν τον κατανοούν τα υποκείμενα που τον φέρουν, καθώς ζουν και αναπνέουν στο κλίμα και στα δεδομένα μίας μαζικής δημοκρατίας, ηδονιστικού και μετα- νεωτερικού τύπου. Αρθρώνουν νομοτελειακά προτάσεις συμπερίληψης και ανοίγματος έως διάλυσης. Έχει χαθεί η δυναμική της εξωστρέφειας, η οποία, κακά τα ψέμματα, «ζυμώνεται» μόνο μέσα σε πραγματικά εσχατολογικές ή πραγματικά επαναστατικές συνθήκες. Πορεύομαι προς και έχω τέτοια διάθεση απολύτρωσης που θα τα αλλάξω όλα γύρω μου- σε αντίστιξη, ο τζιχαντιστής, και αυτός, πορεύεται προς, μόνο που έχει διάθεση να τα καταστρέψει όλα γύρω του, δεν κάνω συμβιβασμούς, συζητήσεις συμπερίληψης και αντίθεσης προς τους εθνικολαϊκισμούς (σιγά, το μέγα πρόβλημα, που πρέπει να απασχολεί τη Θεολογία!).

Και επειδή, στη μάχη επικρατεί αυτός που θέλει να τη δώσει και να την κερδίσει. Δεν νομίζω ότι μία «θεολογία της εκκοσμίκευσης» έχει να πει περισσότερα από τους τζιχαντιστές ή τις διάφορες αιρέσεις και πολυσυλλεκτικές δοξασίες της εποχής μας…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s