Ton_en_Efeso_epta_paidon

Οι Άγιοι επτά παίδες οι εν Εφέσω και ο Κ.Καβάφης

Oι Άγιοι Επτά Παίδες (1925) 

Έμορφα που εκφράζεται το συναξάριον:

“ενώ δε συνωμίλει ο βασιλεύς” με τους αγίους

“κ’ οι επίσκοποι και άλλοι πολλοί άρχοντες,

“ενύσταξαν ολίγο οι άγιοι”

και τες ψυχές των στον θεό παρέδωσαν.

Οι Άγιοι Επτά Παίδες της Εφέσου που

κατέφυγον εις σπήλαιον να κρυφθούν

από τον διωγμόν των εθνικών, κ’ εκεί εκοιμήθησαν –

και την επαύριον εξύπνησαν. επαύριον γι’ αυτούς.

μα εν τω μεταξύ, είχαν παρέλθει σχεδόν δύο αιώνες.

ξύπνησε την επαύριον και πήγε

ένας των, ο Ιάμβλιχος, γιά ν’ αγοράσει άρτον,

κ’ είδεν εμπρός του άλλην Έφεσον,

όλην καθηγιασμένη μ’ εκκλησίες, και σταυρούς.

κ’ εχάρηκαν οι Άγιοι Επτά Παίδες,

και τους ετίμησαν και τους προσκύνησαν οι χριστιανοί –

κ’ ήλθε κι απ’ την Κωνσταντινούπολιν ο βασιλεύς,

ο Θεοδόσιος, ο γιός του Αρκαδίου,

και τους προσκύνησεν κι αυτός, ως πρέπον, ο ευλαβέστατος.

και χαίρονταν οι Άγιοι Επτά Παίδες

σ’ αυτό τον κόσμο τον ωραίο, και τον χριστιανικόν,

τον αγιασμένο μ’ εκκλησίες, και σταυρούς.

μα έλα που ήσαν όλα τόσο διαφορετικά, 

και τόσα είχαν να μάθουν και να πουν, 

(και τέτοια δυνατή χαρά ίσως εξαντλεί κι αυτή) 

που γρήγορα κουράσθηκαν οι Άγιοι Επτά Παίδες, 

από άλλον κόσμο φθάσαντες, από σχεδόν δυό αιώνες πριν, 

και νύσταξαν μες στην συνομιλία – 

και τους αγίους οφθαλμούς των έκλεισαν.

Οι Άγιοι Εφτά Παίδες της Εφέσου στην Οία…..

«Στην Οία υπάρχουν 2 εκκλησίες προς τιμή των Αγίων Εφτά Παίδων της Εφέσου.

Η μια εκκλησία βρίσκεται σε μια σπηλιά στον κόλπο «Μουζακιά» παραπλεύρως τους όρμου της Αρμένης και η πρόσβαση σε αυτό γίνεται μόνο με βάρκα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα μικρό εξωκλήσι, από τα παλαιότερα της Οίας καθώς χρονολογείται άνω των 200 ετών.  Η θέση στην οποία βρίσκεται δηλαδή κρυμμένη μέσα σε απόκρημνη σπηλιά δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού συμβολίζει την σπηλιά στην οποία είχαν κρυφθεί οι Άγιοι Εφτά Παίδες στην Έφεσο για να σωθούν από τους διωγμούς. Εορτάζει στις 4 Αυγούστου, ημερομηνία που τιμάται η Κοίμηση των Αγίων, και ανήμερα της εορτής γίνεται ένα από τα μεγαλύτερα πανηγύρια της Οίας. Ο κόσμος καταφθάνει στην σπηλιά με σημαιοστολισμένα καΐκια και μετά το τέλος της θείας λειτουργίας σερβίρεται το φαγητό το οποίο μαγειρεύεται στον όρμο της Αρμένης και μεταφέρεται στο σημείο με βάρκα γιατί το πανηγυρόσπιτο της εκκλησίας είναι μικρό. Μάλιστα τα παλιά χρόνια δεν ήταν λίγοι οι Οιάτες οι οποίοι πήγαιναν από την παραμονή και διανυκτέρευαν στην αμμουδιά της σπηλιάς. Χρόνια τώρα οι ψαράδες της Οίας όταν ψαρεύουν στην περιοχή, περνούν πάντα από την σπηλιά για να ανάψουν τα καντήλια της και να θυμιάσουν την εικόνα των Αγίων Εφτά Παίδων τους οποίους ευλάβονται πολύ.  Παρόλο αυτά την εκκλησία φροντίζει με πολύ ευλάβεια εδώ κι πάρα πολλά χρόνια η οικογένεια του Μιχάλη Μπαλόπιτα, τόσο ο ίδιος όταν βρισκόταν στην ζωή, όσο και οι απόγονοι του που συνεχίζουν την παράδοση. Η δεύτερη εκκλησία βρίσκεται μέσα στην Οία στο χωριό κοντά στο Κοινοτικό κατάστημα. Ο ναός αυτός εορτάζει στις 22 Οκτωβρίου, ημερομηνία όπου τιμάται η Αφύπνιση των Αγίων. Αρχική κτήτορας ήταν η Οιάτισσα εφοπλίστρια Καδιώ Σιγάλα και στις μέρες μας έχει περάσει πλέον στα χέρια των απογόνων της»

Seven Sleepers of Ephesus in the Qur’an, wikipedia

«There are a number of clear parallels between the Qur’anic story and the legend of the Seven Sleepers of Ephesus. Those are detailed here:

Trouble

Both stories begin by stating that a group of youths are in trouble. While the Qur’an gives few details on the nature of their problem, the Syriac legend tells specifically of an emperor, named Decius, who was forcing Christians to make sacrifices to the pagan gods or else face death. The seven sleepers were born in the city of Ephesus. And when Decius the emperor came into Ephesus for the persecution of christian men, he commanded to edify the temples in the middle of the city, so that all should come with him to do sacrifice to the idols, and did do seek all the christian people, and bind them for to make them to do sacrifice, or else to put them to death; in such wise that every man was afeard of the pains that he promised, that the friend forsook his friend, and the son renied his father, and the father the son.[2]

The Seven Sleepers (par 1)

Behold, the youths betook themselves to the Cave: they said, «Our Lord! bestow on us Mercy from Thyself, and dispose of our affair for us in the right way!»

Qur’an 18:10

«When ye turn away from them and the things they worship other than Allah, betake yourselves to the Cave: Your Lord will shower His mercies on you and disposes of your affair towards comfort and ease.»

Qur’an 18:16

Inscription at the Cave

In the Qur’anic account, the author asks if the reader has reflected on the companions of the cave and their inscription. The inclusion of the word «inscription» is an important detail connecting the story of the Qur’an with the story of the Seven Sleepers. In the Syriac legend, we have a more detailed narrative that states that the story of the youth’s martyrdom was written and laid near the entrance of the cave.

Or dost thou reflect that the Companions of the Cave and of the Inscription [ar-Raqim] were wonders among Our Sign?

Qur’an 18:9

Then Decius thought what he should do with them, and, as our Lord would, he enclosed the mouth of the cave wherein they were with stones, to the end that they should die therein for hunger and fault of meat. Then the ministers and two christian men, Theodorus and Rufinus, wrote their martyrdom and laid it subtlely among the stones»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s